|
Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies. Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw. Wyłącz komunikat
|
|
|
|
Od połowy lat 80-tych trwają prace nad oceną możliwości zastosowania taśm taśm kompozytowych z włókien węglowych do wzmacniania konstrukcji żelbetowych, w tym mostów. Wyniki dotychczasowych badań udowodniły przydatność taśm CFRP w budownictwie mostowym. W 1991 r. doszło do pierwszego w świecie zastosowania tej technologii do wzmocnienia mostu w Ibach koło Lucerny. W Polsce taśmy CFRP do wzmacniania obiektów mostowych stosuje się już ponad 10 lat. Pierwsze krajowe zastosowanie taśm kompozytowych do wzmocnienia mostu miało miejsce w 1997 r. na moście przez rzekę Wiar w Przemyślu. Od tego czasu liczba obiektów mostowych wzmocnionych taśmami CFRP znacznie przekroczyła 100, a technologia została kompleksowo przebadana w wielu krajowych ośrodkach naukowych i uchodzi obecnie za procedurę standardową, o znanym algorytmie projektowania i sposobie aplikacji.
Wyniki badań naukowych oraz próbnych obciążeń wzmocnionych obiektów wykazały jednak, że efektywność wzmocnienia elementów żelbetowych za pomocą przyklejanych biernie taśm kompozytowych jest ograniczona z powodu przedwczesnego odspajania taśmy od podłoża betonowego, bez pełnego wykorzystania wytrzymałości kompozytu. Liczne badania wykazały, że jedynie 30–35% wytrzymałości na rozciąganie kompozytu CFRP może być zmobilizowane w stanie granicznym nośności, ponieważ wytrzymałość skleiny, która zależy od wytrzymałości na rozciąganie betonu otuliny, jest niewystarczająca do pełnego wykorzystania wytrzymałości na rozciąganie taśmy CFRP. Efektywność wzmocnienia elementów żelbetowych za pomocą taśm kompozytowych może zostać znacznie zwiększona przez wstępne sprężenie taśm przed ich przyklejeniem do podłoża betonowego.
W ciągu ostatnich 10 lat powstało na świecie kilka różnych systemów czynnego wzmacniania konstrukcji żelbetowych za pomocą wstępnie naprężonych taśm CFRP. W rozwoju tej technologii zdecydowanie przoduje Szwajcaria, a za nią Niemcy i USA. Systemy różnią się metodami sprężania taśmy oraz sposobami przekazywania siły sprężającej taśmę na wzmacnianą konstrukcję. Krótka prezentacja niektórych systemów sprężania znajduje się w dziale Systemy wzmacniania.
|
|
|
|
|
|
|